Pranayama 2

Patanjali 8 lépcsős útmutatójában, amiben az értelmes és céltudatos élethez ad iránymutatást, a légzés (Pranyama) a 4.

Az első négy a külső világgal foglalkozik.

4. Pranayama - légzéskontroll

3. Asana - testtartások

2. Niyama - viselkedésre, magatartásra vonatkozó szabályok

1. Yama - másokkal való kapcsolattartás szabályai

A Yama fejleszti a cselekvés szerveit, hogy azok a helyes célokért munkálkodjanak.

A Niyama az érzékeket és érzékszerveket műveli.

Az Asannák megöntözik és bőséges vérutánpótlással táplálják a test sejtjeit

A Pranayama megfelelő csatornába tereli az energiákat.

Belélgzéskor, az Önvaló kapcsolatba lép a testtel. Ennélfogva a belégzés a léleknek a test felé haladó kibontakozása, továbbá a szellemi, kozmikus lélegzet kapcsoltaba lépése az egyéni lélegzettel.

A kilégzés a testi egészség szempontjából azt jelenti, hogy eltávolítjuk a szervezetből a méreganyagokat. Pszichológiai szempontból nézve a kilégzés az elme lecsendesítésem, spiritualitás felöl nézve pedig az emberben zajló egyéni lélegzet kapcsolatba lépése a külső, kozmikus lélegzettel, hogy akettő eggyé legyen.

A kilégzés az ego feladása. Kilélegzéskor szerénnyé válsz, míg belélegzéskor büszkeség jelenik meg.


3 alapvető energiacsatorna van:

IDA, PINGALA, SZUSUMNÁ

Pingalá a szimpatikus, Idá a paraszimpatikus, Szusumná a központi idegrendszernek felel meg.

Pingala-Nap: az energia termelője, Solar-Plexus a kiinduló pontja

Ida-Hold: hüvösség érzet, az agyból ered.

Szusumná fiziológiai szinten elektromos energiának tűnik.

Ászanák segítségével lehet növelni a szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer energiáját, de a központi idegrendszerét nem. Viszont az idá és pingalá két energiájának egyesülése olyan energiáz termel, amelyet a test tárol, és a központi idegrendszer elektromos energiájának pótlására felszabadítható.

A légzés tehát fontos szerepet tölt be egészségünk megőrzésében - teljesítőképességünk akkor lesz a legjobb, ha belégzés során megfelelő mennyiségű oxigén jut testünk minden pontára, kilélegzéskor pedig szervezetünk kellő mértékben megszabadul a légnemű salakanyagoktól.

A helyes légzés, a teljes légzés, mikor a hasi, mellkasi és a felső légzés működése összekapcsolódik. A hasi légzés a testi folyamatokra, a mellkasi az érzéseinkre, a felső pedig gondolatainkra fejti ki hatását.

Néhány légzés fajta: vokállégzés, zümmögő légzés, Há-légzés, fújtató-légzés (Bhasztriká), az agya megtisztítása (Kapalabhati), nevetés, ásítás, szimatoló légzés...

Forrás:

Sri Vijay Anand, Kaya Kalp jógamester