Pranayama (Légzőgyakorlatok)

PRÁNAJÁMA (légzőgyakorlatok)


Ha van egy kis időd végezd el a következő gyakorlatot:

Ülj le, végy pár mély lélegzetet. Majd zárd el az egyik orrnyílásod és végezz így pár ki-belégzést. Figyeld meg hogy áramlik a levegő.

Majd mindkét orrjáratodon keresztül végy levegőt.

És most a másik orrnyílásod zárd el, és figyeld meg a levegő mozgását.

Talán észrevehető a különbség a két orrjárat között. 2-3 óránként változik, hogy melyik van nyitva. Normál működés esetén vagy a jobb oldali orrnyílás aktívabb a benne elhelyezkedő pingala idegszál, csatorna a domináns, vagy a bal oldali megfelelője az idá csatornával.Például érdemes az étkezést úgy elkezdeni, hogy a jobb orrjárat nyitott, mert akkor a testben a TŰZ energia aktív (Nap energia), ami segíti az emésztést. Vagy étkezés után feküdjünk le a bal oldalunkra, hogy a jobb oldali orrnyílás legyen nyitott.

Alváskor a jobb oldalunkra feküdjünk, hogy a bal orrnyílás legyen aktív, ami lenyugtatja az elmét. Ez a Hold energiája.

A prána nem más, mint a légzés tudatos és szándékos irányítása. (prána=légzés, ajam=szabályoz, ellenőriz).

Lélegzetvételkor nem csupán oxigént veszünk fel, hanem pránát is. A prána kozmikus energia, a teremtő, megtartó és változtató erő, a lét ésa tudat alapeleme.

A prána a táplálékban is megtalálható, ezért fontos, hogy egészséges , teljes értékű táplálékot fogyasszunk. Ebben az Ájurvéda is segítségünkre lehet.

A prána a szervezetben való célirányos vezetésével növelhető a vitalitás, méregteleníthető a szervezet, fokozható az immunitás, valamint elérhető a belső béke, az ellazultság és a szellemi megtisztultság állapota.

A mitológia szerint valamennyi élőlénynek elrendeltetett mennyi lélegzetvételig tart az élete. A jógi légzése természetes lassítása révén igyekszik "időt nyerni" és íly módon igyekszik meghosszabítani az életét.

Testi hatások:

- segít megőrizni a szervezet egészségét

- tisztítja a vért

- javítja az oxigénfelvételt

- erősíti a tüdőt és a szívet

- normalizálja a vérnyomást

- összehangolja és stabilizálja az idegrendszert

- elősegíti a gyógyulási folyamatokat és a terápiákat

- erősíti a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességeket

Lelki hatások:

- megszünteti a stresszt, az idegességet, a depressziót

- megnyugtatja a gondolatokat és az érzelmeket

- belső egyensúlyt teremt

- feloldja a felesleges energiablokádokat

Szellemi hatások:

- elmélyíti a meditációt

- kiegyensúlyozza és kitisztítja a csakrákat

- tágítja a tudatot


Forrás:

Mindennapi jóga